Deltagertyper

Der er mange måder at spille bordrollespil på og deltagerne vil ofte være engageret i forskellige dele og aspekter.

Derfor kan det være en fordel at spil-lederen forsøger at forstå hvilke interesser der er tilstede i gruppen. Nedenfor er beskrevet nogle at de typer der ofte er at finde i et bordrollespil.

Eventyreren

Motivation

Øger sit fokus på spillet, når gruppen oplever nye ting eller finder ting.

Råd

Brug Eventyrerens nysgerrighed til at drive spillet frem. Lav spil hvor Heltene rejser meget.

Krigeren

Motivation

Kommer op af stolen, når der er kamp. Elsker at bruge våben og magi. Kan ofte godt lide at slå heldigt med terningerne.

Råd

Lav ikke en spilgang uden mindst én kamp og husk at belønne Krigeren langsomt med udstyr. Forsøg at få ham eller hende til at spille sammen med de andre. Lær ham at en Helt også er en Helt, når han lider nederlag.

Matematikeren

Motivation

Går op i bordrollespillets regler. Forsøger at udnytte spillets regler til det yderste. Han eller hun er ofte god til brætspil.

Råd

Forsøg at holde ham eller hende i sin Helterolle. Matematikeren har ofte godt styr på regler og kan dermed være til hjælp for de andre Deltagere - og til tider også for Spil-lederen.

Hofnaren

Motivation

Gør skøre ting - nyder de skæve ting og kan være kaotisk i sine handlinger.

Råd

Eventyrene bygges ofte ikke op omkring denne type deltager, da det er svært at finde en rød tråd i deres spil. Forsøg at fremelsk en dybde i rollen - selv en klovn kan føle mismod. Slip ham nogle gange løs og lad ham skabe kaos.

Lederen

Motivation

Lederen vil bestemme. Stræber ofte efter magt og kan godt lige at føre ordet i gruppen.

Råd

Lad Lederen bestemme, men lad også ham eller hende smage det ansvar og den skyldfølelse, som følger efter. Hjælp ham via de andre Deltagere til at være den Leder, som han eller hun drømmer om. Udforsk lederskabet sammen med Deltageren.

Mystikeren

Motivation

Elsker hemmeligheder, psykodramatiske- og konspiratoriske spil.

Råd

Pas på med at denne hemmelighedsfulde Helt ikke bliver for ensom med sine hemmeligheder. De andre deltagere gider ikke at gætte i al evighed. Sørg for at hemmelighederne allerede fra starten af jeres spil er delt med mindst én anden helt.

Detektiven

Motivation

Er vild med gåder - når denne først har fået en gåde, får du ikke øjenkontakt med ham ellr hende igen, før den er løst.

Råd

Lad ham eller hende for gudernes skyld løse gåderne, men hjælp til med at denne blive i rollen undervejs. Forsøg at lave gåder der i deres struktur indeholder forskelligartede elementeter, der taler til flere af deltagerne.