De seks evner

Et bordrollespilssystem er på mange måder en forsimpling af virkeligheden; Reglerne illustrerer både fysiske, psykiske, og sociale begrænsninger ved en Helts handlemuligheder i verden.

I HelteLiv opdeles alle tænkelige handlinger i 6 EVNER. Disse findes på HelteKortet og ved hver af dem, seks rubrikker hvori 3 på hver side. Deltagerne kan afkrydse hvor mange erfaringspoints (XP) deres Helt har i den pågældende evne. Antallet af XP i den pågældende evner angiver hvor god eller dårlig helten er til handlinger som bruger denne evne. Krysser til højre for evneikonet er posektive og dem til venster er negative. Ingen betyder naturlivis 0.

Fysiske evner

STYRKE

Handlinger der kræver råstyrke og udholdenhed. Som at sparke en dør ind, løfte en tung sten eller at gå meget langt. Bruges når Helten kæmper med skjold og bruger nærkampsvåben, som sværd og økser.

SMIDIGHED

Handlinger der kræver balance, fleksibilitet og adræthed, som at klatre på hustage og snige sig afsted. Bruges når Helten skyder med afstandsvåben, som buer og slynger.

Psykiske evner

FOKUS

Handlinger der kræver perfektion, præcision og sansning, ro i sindet eller intelligens. Evnen til at fastholde en krævende aktivitet, nyde og forstå sanseindtryk. Bruges når der kastes magi

KLØGT

Handlinger der kræver viden, erfaring, visdom og god hukommelse. Bruges når der kastes magi.


Sociale evner

MAGT

Sociale og spirituelle handlinger der kræver autoritet. Personlig styrke, udstråling og ledelse over andre. God kontakt med gode og onde guder. Fjender angriber ofte den Helt med mest magt først. Helte med høj magt får ofte gode priser, når der handles.

LIST

Sociale handlinger der kræver snildhed og spidsfindighed, som at lyve på en overbevisende måde. List bruges også når Helten vil skjule sig fra andre. Fjender angriber sjældent den med mest list først. Helte med høj list får ofte gode priser, når der handles.