Helte

Pdf til print

Helte sammensættes af et Heltekort, Talentkort, et par Tingkort. Heltene vil i løbet af heltelivet opnå flere talentkort og finde andre tingkort. Første gang man spiller HelteLiv anbefales det at man vælger en af de begynderhelte nedefor.

  1. Deltageren vælger én begynderhelte fra denne side.
  2. Helten printes.
  3. Deltageren skriver heltens navn øverst på heltekortet.
  4. Et minus ved en evne og et plus ud for en anden evne, anføres på heltekortet.

Begynderhelte

Her kan du printe alle heltelivs begynderhelte i en samlet PDF. Læs eventuelt om helte nedenfor først. 

RIDDER

Du ridder i hellig krig for Tempelriget, mod ondskab med våben i hånd. Du bekæmper dit tempels fjender og beskytter dem du holder af. Dine venner skal aldrig frygte de mørke magter, for du vil altid beskytte dem på jeres fælles færd. Du er motiveret af følelser og spiritualitet som meget hurtigt bliver omsat til handling. Du står altid forrest når der er optakt til problemer og leder ofte heltegruppen ind i kampen mod ondskaben. Du er en autoritet blandt bønderne og folk kommer til dig for beskyttelse i hårde tider.

Præst

Præster ved Tempelriget lever ofte et stille liv. De passer deres templer, hjælper folk af med sygdomme og velsigner templets riddere. Det sker at man kan løsrive en præst fra hans eller hendes daglige sysler, og det gør man klogt i hvis man skal på eventyr – hvem vil ikke have stjerne på sin side, når man står ansigt til ansigt med ondskaben selv.

Jæger

Fra sletter til mørke skove finder man adelsslægtens jægere. Her jager de vildt, bekæmper trolde og sporer andet utøj. Deres bytte er som regel ikke klar over at de er i fare før det er for sent. I folkemunde siges at en jægerens egentlige våben, ikke er buen eller kniven, men kendskabet til de omgivelser han eller hun befinder sig i. Når du træder ind i dette ædle hverv er du aldrig rigtig alene. En Jæger tildeles nemlig altid en hvalp af bedste avl. Dette trofaste dyr vil gå gennem alt for dig, men det er din opgave at opdrage og træne det efter bedste evne.

Ildning

Adelsslægterne tilbeder fortsat fortidens konger og deres drager i al hemmelighed. Dragerne besad magiske egenskaber, som blandt andet var knyttet til deres flamme ånde. Ildninge er ofte efterspurgt blandt dem som har brug for en destruktiv magt. Gennem blodets bånd har du ligeledes nedarvet ambitioner om at kunne betvinge flammen. Du besidder en indre glød, som driver dig mod nye mål. Mange aftener er tilbragt i bøgers selskab, for at forstå og mestre denne flygtige indre magi.

Tyv

Folk gør klogt i at holde på din pung og lommer, hvis de møder dig. Du tænker nemlig helt anderledes om hvad der er dit og hvad der er deres. Når folk drager på eventyr retter de ofte henvendelse til dig, for du er rap på fødderne og god til at stikke folk en løgn, når der er mest brug for det. I øvrigt er der så forbandet mange låste døre og kister rundt om i verden – og det har du også en løsning på.

Fredløs

Drevet af et ønske om lighed for alle og mere magt til de undertrykte, drager de fredløse rundt på og klarer sig fra dag til dag. De er ofte eftersøgte af myndghederne, eller jagtet af nattens væsner, som opsøger dem på deres gemmesteder. Livet som fredløs kan være hårdt, derfor gør du klogt i at alliere dig med nogen der kan holde din ryg fri, så du kan gøre verden til at sted for alle de værdigt trængende.

Nar

At være venner med en nar er en forbandelse og en velsignelse. En forbandelse fordi intet for narren er så slemt at der ikke kan gøres grin med det og en velsignelse af samme grund. En nar stiller spørgsmål som andre holder for sig selv og tvinger selv de mest ærekære mænd til at smile lidt af dem selv. Tvivl ikke, bag denne komik gemmer der sig en tragedie, men også en sand ven.

Smed

Som en del af Laugforeningen passer smeden sit håndværk og drager i krig når lauget kræver det. De er stærke og stolte af deres fag. Det sker at smede rejser ud i verden. Enten i forbindelse med deres håndværk, eller fordi der er en fjende af lauget, der skal bankes på plads.

Urter

En sand hyrde af skoven. Urterne plejer og beskytter planter og dyr hvor end de kommer. Mange vælger at medbringe en urter på sin færd, da naturen altid er bedst at have på sin side i kampen med det onde. En urters evner er gået i arv gennem mange generationer af vildtrolde og deres kald har altid været at genetablere den gamle balance som herskede dengang de var alene i Lente med planterne og dyrne. I sjældne tilfælde er elvere – og sågar mennesker blevet indviet i disse ældgamle kundskaber. Som urter kan du kommunikere med naturen gennem rim og remser. Planter og dyr kan følge dit kald, hvis du beder dem om lov.

Skjald

Skjalde tjener til dagen og vejen på kroer ved aftenstid. Mad, soveplads og nyt fra kroens besøgende er ofte løn nok i sig selv. Der er ikke noget som sladder, musik og fællessang, som kan få en skjald til at føle sig hjemme. De fleste skjalde spiller et instrument og giver sig også hen i sang. Det siges at skjaldens musik og sang er magisk og at den kan tryllebinde, selv en drage. Folk rundt omkring i byerne er generelt glade for skjalde, idet de altid kommer med nyheder – og dem vil folk gerne høre på – og betale for

Munk

Der kan være mange grunde til at unge eller gamle vælger at gå i kloster. For nogen er det et kald og for andre er det en flugt fra de trængsler, der kan være i tilværelsen. Munke tjener under Hørordenen, hvis opgave det er at varetage og indeksere bøger i Lente, fra klostre spredt over et stort areal. Hørordenen mener at det skrevne ord er sjælens ro, sålænge teksten er skrevet i den rette hensigt. Når du træder ind i Hørordenen skal du afgive tre løfter: fattigdom, lydighed og cølibat, hvilket i sandhed gør tilværelsen som munk til et liv for de mest dedikerede. Når du har grublet over bøgerne i en rum tid, kan du forvente at blive sendt ud for at samle viden, som igen kan bruges i nye værker og optegnelser over begivenhederne i Lente.

Konsulent

Der findes sikkert flere myter end sandheder om hvad der foregår bag fyrstemuren, der omkranser Larans. Sølvkonsulatet er næsten udelukkende befolket af sølvelvere, som hver især bestyrer deres funktion i det konservative samfund, tilbagetrukket fra resten af Lente. Der sendes, med jævne mellemrum, konsulenter af sted på færd som repræsentanter for teknokratiet. Konsulenterne får ofte til opgave at samle informationer, eller løse andre opgaver for konsulatet. De opfordres ofte til at samarbejde med andre fraktioner, med henblik på at få konsulatet til at fremstå velvilligt for omverdenen.

pædagogik og fortælling

Når deltagerene laver helte i HelteLiv spiller pædagogikken og fortællingen også ind. læs mere her.

talentkort

Her kan du finde heltelivs Talentkort separat. Disse kort er nyttige hvis i vil samle jeres helt egene helte eller hvis i vil ændre lidt på begynderheltene.

Heltekort

Her kan du finde heltelivs Heltekort separat. Disse kort er nyttige hvis i vil samle jeres helt egene helte eller hvis i vil ændre lidt på begynderheltene.

Heltenyt

Abonnér på Heltelivs nyhedsbrev og få adgang til tre særlige artefakter!