Livsterning

Hvo intet vover, intet vinder... Det kan være farligt at drage på eventyr og undervejs tager Helte skade.

Hver deltager har en 6 sidet terning (livsterningen) på bordet foran sig. Denne terning hjælper deltageren med at holde regnskab over Heltens liv, også kaldet Hp. Når en helt tager skade, eksempelvis under kamp, mister han eller hun Hp, hvilket deltageren administrerer med en Livsterning. Helte har altid 6Hp når de er ved fuldt liv.


Fuldt liv (6 Hp)

Helten er ved fuldt helbred. Deltageren behøver på sin vis ikke at have Helbredsterningen fremme på bordet.


Skadet (5 Hp)

Helten har måske fået skrammer, men klarer sig fint.


Såret (4 til 2 Hp)

Helten er såret. Hvis det giver mening kan spil-lederen bruge disse skader til at skabe narrativ dybde i spillet.


Smadret (1 Hp)

Helten er tæt på at falde om. Han eller hun kan godt kæmpe videre, men det er med livet som indsats. Tager helten skade nu, ender han eller hun på 0 HP. Da det ikke er muligt at komme under 0 HP, er det lige meget, hvor meget skade Helten tager. Han eller hun vil altid kun falde til 0 HP.


Nærdød (0 Hp)

Når din Hp falder til 0, rul (+ ingenting):
10+Din Hp er nu på 1 igen.
7-9Du er slået ud, men vågner igen efter noget tid, med 1 i HP.
6Du skuer dødsriget og døden indtræffer. Hvis du mener at dit HelteLiv ikke er fuldbragt, må du lave en handel med de krafter, som regerer på disse kanter.


Død

Helten fik ikke hjælp og er nu død. Det vil kræve et resurrections ritual eller eliksir, hvis helten skal vækkes til live igen. Har gruppen ikke en Helt, som kan den slags, kan de bringe den døde til et tempel og håbe på at præsterne dér, vil og kan hjælpe.