Når man er vant til at spille turbaseret brætspil, kan det være lidt vanskeligt at kaste sig ud i en fælles fortælling om kamp i et narrativt rollespilssystem som HELTELIV. Dog er det temmelig intuitivt, når man først har forstået at fortællingen er i fokus og at reglerne er til for at udfordre og støtte narrativet. Her er 10 råd, der forhåbentligt kan hjælpe jer lidt på vej:
- En kamp i HELTELIV er en fortælling vi fortæller sammen om fysisk og psykisk konflikt.
- Kamp adskiller sig ikke i reglerne fra andre former for aktivitet i heltelivet, men er naturligvis mere intens i sin fortællestil.
- Kamp er ikke et “mini game” i rollespil – det ér rollespil, med fokus på beskrivelser af helte og fjender når de er mest fysisk og psykisk presset.
- Som i alle andre situationer i HELTELIV ruller spillederen heller ikke med terninger under en kamp.
- I HELTELIV ruller helte ikke initiativ, men helte med høj smidighed og/eller fokus har ofte bedre reflekser, og det skal mærkes i fortællingen.
- En kamp i HELTELIV er ikke turbaseret som i et brætspil. Kampen skal tænkes som en fortælling i en bog eller en film, hvor en række handlinger bliver til flere scener, der tilsammen bliver til en længere kampfortælling.
- Kampen udfolder sig ved at spillederen stiller krav til deltagernes helte og inviterer til, at de også stiller modkrav til fortællingen.
- Ingen af HELTELIVS regler aktiveres blot fordi en deltager siger, at den skal aktiveres. En regel aktiveres kun, når helten foretager sig noget i fortællingen, som passer til reglen.
- Der sker altid noget, når en helt gør noget i kampen. Om det er til heltens fordel eller ej, er terningerne med til at bestemme – men der sker altid noget.
- Fortælling først, da (muligvis) regler og altid fortælling igen efter.
I bogen HELTELIV – Det Pædagogiske Bordrollespil har vi et eksempel, som viser hvordan en kamp tager sig ud helt konkret. Vi laver også et her på siden en gang i fremtiden.
– Godt helteliv