Deltagerne har typisk særlige interesser, der bidrager forskelligt til HelteLiv, men som samtidig også rummer tilbøjeligheder, spillederen skal være opmærksom på. Typisk vil en deltager have én eller måske to af følgende særinteresser.
Opdagelse
Deltagere med interesse for opdagelse øger deres indlevelse i fortællingen, når gruppen oplever noget nyt, finder ting og sager, eller møder nye fraktioner, bipersoner og væsener.
Deltageren har tendens til at rette sig meget imod spillederen, fordi det er herfra verden åbenbarer sine mysterier. Hjælp deltageren med at opdage eventyret i de andre heltes fortællinger. Brug deltagerens nysgerrighed til at drive fortællingen fremad. Find på fortællinger, hvor heltene rejser meget, da alt det uudforskede er særligt æggende for denne deltagers indlevelse i fortællingen.
Kampen
Deltagere med interesse for kampen kommer hurtigt op af stolen, når heltene møder fjender. De elsker at bruge våben og magi, og bliver særligt glade, når de ruller heldigt med terningerne.
Lav ikke et eventyr uden mindst én kamp, og husk at belønne deltageren med udstyr. Fokusér for eksempel på det tætte samarbejde med de andre helte under kamp. Husk deltageren på, at en helt forbliver en helt – også i nederlagets stund. Mind ham eller hende om, at man kender en ægte helt på, hvordan denne tackler modgang.
Reglerne
Deltagere med en særlig interesse for regler, forsøger at presse reglerne til det yderste. De er ofte gode til brætspil og til at tænke meget strategisk.
Denne deltager har normalt styr på spillets regler, og kan derfor være til stor hjælp for spillederen og andre deltagere. Hjælp deltageren med at blive i sin rolle som helt, og husk deltageren på, at fortællingen altid har forrang i HelteLiv.
Komikken
Deltagere med interesse for komik nyder den skæve adfærd og kan til tider virke kaotiske i deres handlinger.
Spillederen bør hjælpe denne deltager frem til en dybere forståelse af hans eller hendes helt. Selv en klovn kan føle mismod og bære på en stærk fortælling. Slip somme tider deltageren løs og lad dennes helt skabe kaos i fortællingen. Forsøg at forstå, hvad der ligger bag hans eller hendes, til tider, skøre idéer og påfund.
Magten
Deltagere, der stræber efter magten i heltelivet, og holder af at bestemme og føre ordet blandt heltene.
Giv deltageren plads til at bestemme, men lad også dennes helt smage det store ansvar som følger med, når man vælger magten til. Støt deltageren i at udforske egne lederegenskaber og indflydelse i tæt samspil med de andre deltagere.
Dramaet
Deltagere med denne interesse, elsker særligt de lange dialoger mellem heltene og folkene i Lente. De næres af konflikter, og nyder både små og store vendepunkter i fortællingen.
Til deltageren med denne interesse bør spillederen skrue op for spillet omkring heltenes indbyrdes relationer. Hjælp denne med at finde frem til både nuancer og dybde i samspillet mellem de andre helte.
Gåderne
Deltagere med denne interesse er vilde med det gådefulde. Når de først har fået fat i en gåde, får spillederen ikke øjenkontakt med dem igen, før gåden er blevet løst.
Lad for gudernes skyld denne deltager løse gåderne, men hjælp ham eller hende med at blive i rollen som helt undervejs. Forsøg eventuelt at finde på gåder, der indeholder elementer af forskellig karakter, der taler til flere af deltagerne i heltegruppen og tvinger deltagerne til at søge råd hos hinanden.