Bordbog: Sune Brixen

I mit arbejde med Helteliv, mødes jeg med tre drenge på 10, 12 og 14 år, som har hver deres udfordring indenfor det specialpædagogiske område. I SFO-tiden sidder vi i et lokale for os selv, med god ambiance til lige præcis dette formål. Stilhed, it, inspirerende vægmaleri og spændt energi. Hverken drengene eller jeg har prøvet at spille det før.

For at åbne det hele op, har jeg forklaret drengene, at deres helte i spillet gerne skal blive bedre til noget, øve noget, som de også selv kunne tænke sig at blive bedre til i virkeligheden. 

Forud for spillet har jeg gjort mig nogle overvejelser, hvor jeg er nysgerrig på, hvordan drengene ender med at udfordre sig selv. Drengene havde nogle fantastiske overvejelser og fandt hurtigt frem til deres øvefokus. Derefter blev de præsenteret for forskellige begynderhelte ud fra begynder-helte-printet. Det endte med at drengene ret hurtigt fandt på deres helte – det var meget nemt for dem, trods de ikke kendte til helteliv i forvejen.

Første deltager kaldte sin helt for Kaj og havde valgt begynderhelten Urter og skiftede egernet ud med en ulv, som hedder Ben. Hans øvefokus var at lære mørk magi, og begrundelsen for det var, at han selv gerne ville blive mere modig over for ting der skræmmer ham, såsom zombier, spøgelser og mørke. 

Anden deltager valgte at kalde sin helt for Skygge, som er et fredløst lund-menneske, som gerne vil lære at beskytte folk. Dette ved at blive stærkere og lede de andre.

Tredje deltager kaldte sin helt for Emil og valgte talentet jæger, og kaldte sin hund for Kodi. Hans øvefokus var at styre sin vrede med alle de dumme ting der fulgte med, når han blev fuld, hvilket skete ofte, for helten kan godt lide at drikke. 

Gruks skat

Vores første eventyr.

Inden jeg præsenterede børnene for eventyret, satte jeg baggrundsmusik på med middelalderligt festmusik. Jeg præsenterede dem for scenariet og forklarede at de alle befandt sig på en kroen ved navn Det Skæve Hjørne. På skift præsenterede børnene deres helte for hinanden; Hvordan de så ud, hvad de hed og vigtigst af alt for dem, hvilke slags våben de havde.

Aften på kroen

Helten Emil begynder straks at drikke kraftigt til i øl og whiskey, og inviterer de to andre helte med på en drink. Skygge og Kaj siger ja tak, og de sætter sig sammen ved et bord. Inden de når at få drukket den første slurk, braser der et blegt menneske ind gennem kroens knoldede dør. Mennesket er iført drivvådt munketøj. Han præsenterer sig selv som Vandur og han har brug for nogen til at hjælpe sig med at få sin bror ud af en kollapset mine. Skygge kigger på Kaj og Emil og siger “Vi kan godt hjælpe dig”. Vandur takker og advarer dem om, at der muligvis kan være fare på færde med gammelt magi, så de skal tage sig i agt. 

Ved minen

Heltene kommer frem til stedet og ser en kollapset indgang til minen. Jeg præsenterer deltagerne for, hvilke muligheder de har, men inden jeg når at fortælle mulighederne til ende, tager helten Emil fat i Skygge, og kaster ham ind i brædderne. Jeg spørger Skygge, om han vil tillade det eller kæmpe mod, hvortil han svarer “Nej”. Derefter beder jeg Emil rulle sine terninger for styrke og han slår sammenlagt syv – en delvis succes, men da det ikke er helt nok til at ødelægge brædderne, sidder Skygge nu fast.

Her mærker jeg, at børnene fornemmer, at spillets grænser kun sættes af deres egen fantasi, hvorpå Emils hund Kodi og Kajs ulv Ben bliver sat til at grave Skygge fri. Herefter slår de begge styrke for deres dyr, hvilket begge fejler ved sammenlagt kun at slå fire.

Da jeg beskriver scenariet med, at Skygge sidder fast og to dyr prøver at grave ham fri, begynder børnene at grine og synes det er noget af det sjoveste de har hørt, og de finder et kammeratskab i deres måde at fejle på sammen.

Kampen mod Gruk

Vi kommer igennem indgangen og de møder monstre på deres vej, de mister lidt liv og de begynder at lære lidt om, hvad godt teamwork er. Over de næste sessioner, finder de både Vandurs bror og andre fanger i minen. De støder også på Gruk, hvor en kamp sættes i gang og Skygge er tæt på at dø, da han føler, han skal beskytte alle mod skade. Emil, Skygge og Kaj formår at skade Gruk så meget, at han flygter og minen er ved at kollapse.

Flugten

Jeg sætter en timer på otte minutter og fortæller dem, at det er den tid de har til at komme ud, inden det hele kollapser. Jeg spørger: “Hvad gør I?” Emil siger: “Jeg drikker”. Skygge leder efter nøgler og Kaj vil gerne prøve at heale Skygge. De gør hvad de sætter sig for, og da der er to minutter tilbage er de på vej ud, hvor Emil skyder Skygge i ryggen med en pil. Skygge og Kaj bliver vrede og vil forlade Emil i minen, men da de ikke vil risikere, at andre skal dø, kommer de alle sammen ud inden det hele kollapser.

Indbyrdes splid

Skygge og Kaj er vrede, forvirrede og frustrerede over, hvorfor Emil skød Skygge i ryggen. Emil fortæller at det var et uheld, hvorpå jeg beder Skygge rulle for kløgt, for at tjekke om Emil lyver, og her laver Skygge et helterul. Emil lyver, men kan ikke fortælle hvorfor han gjorde, som han gjorde. Det eneste han ved er, at han har drukket for meget på turen. Vandur kommer og takker dem for deres heltemod og fornemmer at der er konflikt i gruppen. Han tilbyder dem overnatning og træning i hans munketempel, som tak for deres gode gerninger.

Vi taler om konflikten

Her stopper vi spillet og jeg fornemmer at de stadig er ramt af, at den ene valgte at forråde de andre i spillet. Jeg spørger hver deltager, om de selv har prøvet at blive forrådt, og om det er noget de kunne have lyst til at dele. Hver især fortæller de om en episode, hvor nogle forrådte dem, ligesom det skete i spillet og om de havde nogle ideer til, hvordan man kan gøre det godt igen. Drengen der spiller Skygge siger, at man kan prøve at gøre det godt igen, ved at sige undskyld.

At genvinde tillid

Over de andre sessioner er der en masse mistillid til Emil, hvorpå han begynder at ofre sit eget helbred, deler livsdrikke ud, støtter de andre i deres ønsker og viser at han er en person man kan stole på. Deltagerne og deres karakterer tager godt imod det og tilgiver ham til sidst, men har ikke glemt, hvad han gjorde. Emil accepterer, at han er tilgivet, men at det ikke er glemt, hvorpå han siger: “Vil I ikke hjælpe mig med ikke at drikke så meget? Jeg kan ikke lide at gøre dumme ting.” Han tager sin flaske med whiskey i, kaster den op i luften, og skyder den med en ildpil. Han ruller helterul og jeg forklarer, at den eksploderer med sådan en kraft, at der ikke længere er spor af flasken. De giver alle sammen hinanden high-five.

Det var vores første quest og vores første konflikt, som vi fik lov til at bearbejde gennem spillet, hvilket de stadig snakker om her flere uger efter.

Generelt har jeg været meget overrasket over deres evne til at bygge videre på den fantasi, jeg præsenteret dem for.

Links

Eventyr

Gruk skat

Musik og lyd

D&D Ambience – [CoS] – Catacombs

Dark Ambience | Cave Sounds | D&D Tomb | 45 Minutes

Battle musik: Darkest Dungeon – Combat Music

Man kan download et gratis program som generer lydeffekter på Syrinscape 

https://syrinscape.com/download/

Nyhedsbrev

Abonnér på Heltelivs nyhedsbrev og få adgang til kraftfulde artefakter!