Konflikthåndtering
Efter heltelivet kan deltagerne tale om, hvordan heltegruppen håndterede konflikterne i fortællingen. Det er vigtigt at huske deltagerne på, at de ikke længere er deres helte, men at de nu taler om deres helte, og at der tales om konflikterne og ikke i dem:
SL: Jens og Peter, kan I huske at jeres helte var uenige om, hvorvidt I skulle hjælpe landsbyen? Hvordan tænker I nu, at jeres helte håndterede konflikten?
Eller:
SL: Jens og Peter, jeres helte blev uvenner, da de skulle beslutte, hvem der skulle bære den hellige ring. Hvordan ville i løse den slags i virkeligheden?
Spillederen tager udgangspunkt i de konflikter, som heltene oplevede på deres eventyr. I eftersamtalen kan konflikten analyseres på sikker afstand. Det bærende pædagogiske element er, at deltagerne sammen får mulighed for at analysere deres erfaringer fra heltelivet.
Filosofisk undersøgelse
Spillederen kan, som en del af eftersamtalen, facilitere en filosofisk undersøgelse, af de koncepter eller fænomener, som deltagerne sammen har mødt i heltelivet.
Med blikket rettet mod den virkelige verden kan spillederen og deltagerne, med udgangspunkt i den fælles erfaring fra heltelivet, undersøge filosofiske spørgsmål som:
- Findes det gode?
- Findes det onde?
- Hvad er en tanke?
- Hvad er en følelse?
- Hvad er lykke?
- Hvad er meningsløshed?
- Findes skæbnen?
- Hvad er frihed?
- Hvad er magt?
- Hvad er sandhed?
- Hvad retfærdighed?
- Hvad er venskab?
- Hvad er skønhed?
- Hvad er døden?