Evner er en fællesbetegnelse for evnerne Styrke, Smidighed, Fokus, Kløgt, Magt og List, som er de evner som findes på Heltekortet. De beskriver hvor god eller dårlig en helt er til forskellige handlinger.
Evner bestemmer heltens fysiske, psykiske og sociale handlemuligheder i fortællingen.
Fysiske evner
STYRKE
Styrke anvendes til Handlinger, der kræver råstyrke og udholdenhed. Det kan være, hvis helten skal sparke en dør ind eller løfte tunge ting. Styrke bruges også, når helten kæmper med skjold og nærkampsvåben som for eksempel et sværd eller en økse.
SMIDIGHED
Smidighed anvendes til Handlinger, der kræver balance, fleksibilitet og adræthed. Det kan være, når helten skal klatre på et hustag eller snige sig afsted. Smidighed anvendes også, når helten skyder med et afstandsvåben, for eksempel buer og slynger. Små og lette våben (med undertitlen letvåben) giver heltene mulighed for at anvende smidighed ved nærkamp.
Psykiske evner
FOKUS
Fokus anvendes til Handlinger, der kræver perfektion, præcision og sansning. Fokus beskriver også evnen til at fastholde en krævende aktivitet, og kan også anvendes til Magikast, eller når helten skal lytte, høre, smage eller føle sig frem.
KLØGT
Kløgt anvendes til handlinger, der kræver viden, erfaring, visdom og en stærk hukommelse. Kløgt kan for eksempel anvendes, når en helt forsøger at huske, hvad han eller hun har læst i en bog for lang tid siden. Kløgt kan også anvendes ved et magikast.
Sociale evner
MAGT
Magt anvendes til sociale og spirituelle handlinger, der kræver autoritet, personlig styrke, udstråling og ledelse over andre. Fjender angriber ofte helte med høj magt først. Helte, der besidder høj magt, opnår ofte de bedste resultater, når der skal forhandles.
LIST
List anvendes til sociale handlinger, der kræver snilde og spidsfindighed. List kan for eksempel være at lyve på en overbevisende måde, eller hvis det er en fordel at skjule sig. Fjender angriber sjældent helte med høj list først. Helte med høj list får ofte gode priser, når der forhandles om varer.