HelteLiv indeholder fire typer kort, der kaldes Heltekort, Talentkort, Tingkort og Fjendekort. Fjendekort finde i tre størrelser: Normal (I), Stor (II) og Kæmpe (III).
Hver deltager har ét Heltekort, som følger deres helt igennem hele heltelivet. Heltekortet beskriver heltens grundlæggende Evner og viser hvilket folk, helten kommer fra.
Talentkort beskriver heltens særlige talenter. Normalt begynder en helt med ét TalentKort og får senere flere i takt med de erfaringer, som denne gør sig undervejs i heltelivet. En helt kan dog maksimalt bære tre TalentKort ad gangen.
Tingkort indeholder heltenes beholdning af tøj, rustning, udstyr, våben og hvad de ellers finder af spændende ting og sager på deres eventyr. Heltene begynder normalt deres helteliv med et lavt antal Tingkort, men vil finde flere undervejs på deres rejser. Heltene har også mulighed for at give eller sælge gamle Tingkort videre.
Når heltene drager på længere rejser, kan de ende med at slæbe rundt på en del udstyr. Nogle Tingkort er fysisk tungere end andre, og her kan heltens Styrke hjælpe. Andre Tingkort kræver heltens Fokus, fordi visse ting (som for eksempel et kraftfuldt og magisk smykke) kan være en byrde at bære for sindet.
Det er altid spillederens vurdering, hvor mange Tingkort en helt kan bære.
Tingkort definerer heltens vigtigste udstyr. En helt kan dog sagtens medbringe ting og sager, som ikke nødvendigvis findes på kort. Det gælder småting, som ikke spiller en særlig rolle udover, at det ville larme i fortællingen, hvis de ikke var der. Simpelt tøj, madrationer, vand og fakler er eksempler på ting, der som udgangspunkt ikke optræder på Tingkort.
Her kan spillederen finde de generelle retningslinjer for, hvilke Tingkort, der kan anvendes på samme tid under kamp:
Det er altid muligt at skifte mellem Tingkort under en kamp, men det er spillederen, der bestemmer hvor besværligt det er for helten, eller hvor lang tid det tager. Spillederen kan bruge handlingen fare, hvis helten skifter udstyr i kampens hede. (s faste handlinger)
Nye helte begynder kun med få tingkort, men her ses et vejledende eksempel på en erfaren helts beholdning af tingkort:
Tingkort findes i tre kvaliteter. Når helte drager på deres første eventyr har de typisk kun et par almindelige og måske ét magisk tingkort.
Gælder typisk den slags udstyr, som helten begynder sin første færd med. Almindelige Tingkort bruges ofte af jævne folk og væsener.
Magibøger, stave og våben med magiske effekter er dyre og kostbare, og kan vise sig at være uvurderligt udstyr for en helt.
Artefakter er unikke, kraftfulde og legendariske. De åbner ofte for helt særlige handlemuligheder i fortællingen. Fraktionerne i Lente er på jagt efter disse artefakter, fordi de spiller en central rolle for historiens gang og vil være afgørende for Lentes skæbne.
Fjendekort er forbeholdt spillederen og indeholder både venner og fjender, som trolde, udøde, dyr, drager eller andre væsener.
Under en kamp kan spillederen lægge Fjendekort på bordet med det samme, så deltagerne kan se, hvilke fjender de er oppe imod. Spillederen kan alternativt nøjes med at beskrive fjenderne for deltagerne.
Fjendekortet kan også benyttes af en deltager, hvis dennes helt får følge af et fredeligt dyr eller et andet væsen.